Vidim da se oko primjene Odluke o
upravljanju grobljima već diglo podosta buke, prvenstveno u negativnom smislu,
za tu Odluku. Naravno da svaka promjena izaziva određeni otpor , bilo s pravim razlogom,
bilo bez njega. Nije od toga izuzeta ni gore spomenuta odluka. Bar, prema onomo što se do sada zna, navedena odluka
je donesena u namjeri da se uvede reda na naša groblja.
A siguran sam da ne postoji puno
ljudi koji će reći da na našim grobljima ima reda. Ljudi su takvi, kad mogu raditi
što hoće, oni i rade što hoće. To jest, kako misle da bi trebalo. A često to
bude samo u interesu njih samih, dok istovremeno gaze prava drugih, mirnih,
nesklonih problemima.
Sama ta Odluka ne regulira ni
cijenu, ni ono što će se naplaćivati, ni ono što neće. To bi se trebalo utvrditi
u idućih nekoliko mjeseci. Pod uvođenjem reda misli se prvenstveno na jednako
pravo svih, da pod jednakim uvjetima koriste groblje. Da se ne događa da jedne obitelji mogu imati
50 kvadrata, a drugi jedva 3.
Naravno, običnom promatraču je
jasno da će ova odluka teško zaživjeti, ukoliko joj se ozbiljno ne pristupi. Ono
što je bitno istaknuti, da se ovdje ne radi ni o kakvom haraču za mrtve, kako
ga neki nazivaju, nego o potrebi da se izgrađuju i održavaju groblja kao
cjeline, a ne pojedinačni grobovi. Stoga, jasno je da ovu odluku nije moguće
provesti besplatno. Zapravo moguće je, ali ne onako kako bi trebalo. Osim pukog
košenja trave i odvoza smeća, koje bi se mogle organizirati i bez učešća
građana, niz je obveza i potrebnih radnji za implementaciju te odluke. Sadnja
zelenila, gradnja i održavanje ograda, dovođenje vode na nekoliko lokacija na
svakom groblju, gradnja staza, održavanje, pa čak i izgradnja mrtvačnica,
kupnja i održavanje opreme plaće i naknade za najmanje 5 ljudi, uvođenje reda u
smislu zabrane bilo kakvih radova bez posebnog odobrenja itd. Naravno, tu su i redovni mjesečni troškovi
vode i struje i slično. Procjena je, da je samo za održavanje groblja Karaula,
potrebno izdvojiti preko 40.000 KM godišnje.
Vrlo je bitno građanima
predstaviti Odluku, moguće načine naplate i sve njezine prednosti i nedostatke.
Ukoliko građani nisu za to, ukoliko su zadovoljni sadašnjim stanjem, odnosno
ukoliko im je cijena koju trebaju platiti nerazmjerna onome što bi za tu cijenu
dobili, definitivno ne treba ići u njezinu implementaciju. Kao dva osnovna
modela naplate za održavanje grobalja, spominju se naplata po prostoru koji
određena obitelj zauzima na groblju. Tako, obitelj koja ima više članova
obitelji sahranjenih na groblju, logično po tom modelu plaćala bi više.
Također, oni koji su (slobodno možemo reći neopravdano) zauzeli više kvadrata
nego što im je potrebno, plaćali bi više. Ovaj model možemo nazvati pojedinačno pravednijim.
Drugi model po kojem bi se mogla vršiti naplata je takozvani solidarni način.
Po njemu, naknadu bi plaćala sva domaćinstva u jednakom iznosu. Prednost ovog
načina naplate je ta što bi godišnji iznos po domaćinstvu bio čak i upola
manji, a kod građana bi se stvorila svijest o potrebi održavanja grobalja.
Također, po ovom modelu mogle bi se uvesti kategorije građana koje bi bile oslobođene
plaćanja naknade.
U nekoliko mjesnih zajednica u
našoj općini, ovakva odluka već funkcionira (Ugljara, Vidovice). U Vidovicama
je godišnja naknada za održavanje grobalja 25 KM i plaća se mjesnoj zajednici. Da i ne govorimo o tome, da sve susjedne
općine (Domaljevac, Odžak, Šamac, Gradačac, Županja, Bošnjaci) provode ovakve
ili slične odluke. Oponenti ove odluke, najčešće spominju naknadu koja bi se
trebala plaćati, a tobože je bez razloga. Jer ljudi su se sahranjivali i prije i poslije
će se sahranjivati. Dosad je sve bilo džabe, a odjedanput se mora plaćati.
Nikada nije bilo džabe. Jedino u ovo „javašno" vrijeme iza rata. Čak i u
komunistička vremena, kad je sve bilo društveno, pa je prema tome trebalo imati
plaćenu osobu na groblju, toga
nije
bilo. Grobara su, bilo u novcu, bilo u stvarima (kukuruz, žito), plaćali
građani sami. Da napomenemo, također, da bez rada predsjednika mjesnih
zajednica, koji ni po čemu nisu dužni obavljati poslovo oko grobalja i
oko sahrana, ne bi bilo na grobljima održavano ništa, niti bi se itko
mogao uopće i sahraniti.
Glavni problem je zapravo, što su
ljudi naviknuti da se ne mora ništa plaćati. Općina, koja bi trebala biti
servis prikupljanja i raspodjele sredstava, podržavala a dobrano podržava i
dalje tezu da sve može biti besplatno. A
kada treba uvesti obvezu plaćanja nečega, onda je to gotovo nemoguće. A
odgovorno tvrdim, da je često za sanaciju potrebno izdvojiti puno više
sredstava, nego za prethodno plaćanje. A budite sigurni i tu sanaciju plaćamo
mi sami, nitko ju ne plaća za nas.
Prije možda godinu dana ili malo
više, TKC Mostar, povisio je mjesečnu pretplatu sa čini mi se šest, na
četrnaest maraka. Godišnje, to znači povećanje za 96 maraka. Ne sjećam se da je
itko progovorio i riječ protiv toga, niti se smanjio broj pretplatnika. To se mora ako se hoće imati telefon i kraj
priče. S druge strane 25 maraka (ova cijena nije utvrđena), koje bi se
eventualno naplaćivale po domaćinstvu godišnje za održavanje grobalja su obveza
od malo više od 2 marke mjesečno.
Slažem se da u ovom vremenu imamo
jako puno potreba. Nezaposlenost je velika, cijene divljaju, plaće ostaju iste
ili se čak i smanjuju, živi se teže, a bolje sutra se ne nazire. Ali, to ne
znači da ne trebamo činiti sve što je moguće da nam bude bolje. Uvođenje odluke
o upravljanju grobljima, ne znači prestanak potrebe da općinske i druge službe
rade na našem boljem sutra. Dapače, ona ih obvezuje još i više. Ako su nam
nametnuli obvezu, više su dužni osigurati nam način da ju možemo i platiti,
inače će i ta odluka i mnoge druge obveze postati besmislene.
Red je kazati, da su donošenje
ove odluke podržali crkveni krugovi, sve mjesne zajednice, svi radni odbori
općinskog vijeća Orašje, većina političkih stranaka i vijećnika u općinskom
vijeću. Stoga, umjesto na odluku koja je već donesena i na snazi je, trebamo od ovog
trenutka, nadalje, svim silama se potruditi da model naplate bude što
pravedniji, što ujednačeniji, da ova odluka zaživi, da nam groblja budu za
svaku pohvalu, a ne za svaku pokudu, kao što su danas.
Daniel Dominković
|