Jeste li znali...

... da je prva pučka osnovna škola u BiH osnovana upravo u Tolisi? Saznajte više!
 

Izbornik

Ankete

Prijava






Zaboravili ste šifru?

Tko je Online

Gostiju online: 2
Naziv slike:

Naziv slike:KUD "Kralj Tomislav" Tolisa

Naziv slike:

Naziv slike:

Naziv slike:

Naziv slike:

Naziv slike:

Naslovnica
Čista srijeda iliti Pepelnica
Srijeda, 09 Ožujak 2011
Čista srijeda iliti Pepelnica
Čista srijeda ili Pepelnica početak je korizme, važnog vremena crkvene godine, koje traje šest tjedana. Računa se po Uskrsu (46 dana prije Uskrsa). To je vrijeme pokore, razmišljanja i posta, koje nas priprema za Kristovo uskrsnuće u Uskrsnu nedjelju, preko kojeg smo otkupljeni. Na dan Pepelnice Crkva zapovijeda strogi post i nemrs.


Obred

Svećenik će u svakoj crkvi, u okvire redovitog bogoslužja, kratkim obredom blagosloviti pepeo na pladnju. A zatim će, u znak ozbiljne želje za pokorom i obraćenjem, najprije sebi, a zatim svakom prisutnom vjerniku posuti po glavi nekoliko trunaka pepela.
Obred pepeljenja je "pod misom", poslije Evanđelja i homilije, usred otajstva euharistijske službe. Svećenik uvodnim riječima poziva prisutne na molitvu, a zatim u ime sabrane zajednice predmoli: "Bože, ti si na poniženje sažaljiv, na obraćenje milostiv. Prikloni se dobrostivo našim molitvama i izlij svoj blagoslov na sve koji danas primaju pepeo. Daj da po korizmenoj obnovi kršćanskog života čiste duše proslave vazmeno otajstvo tvoga Sina." - Tad poškropi pepeo blagoslovljenom vodom.
Pepeo je običan, od spaljenog drveta, ili, ako je to moguće, od (palminih, maslinovih ili drugih) grančica koje su bile blagoslovljene prethodne godine na Cvjetnicu. Time se hoće izreći kontinuitet metanoje (obraćenja). Svećenik zatim svakom vjerniku stavlja malo pepela na glavu ili čelo uz poziv: "Obratite se i vjerujte Evanđelju!" ili drugačijim pozivom: "Spomeni se, čovječe, da si prah i da ćeš se u prah pretvoriti." Prva rečenica je Isusov poziv iz njegova nastupnog, programatskog Govora na gori. Druga je mnogo starija, iz knjige Postanka, s asocijacijom i aluzijom na izgon praroditelja iz raja.


Povijest pepeljanja

U Bibliji, napose u Starom zavjetu, pepeo simblozira grijeh i ljudsku prolaznost i fragilnost. Onaj tko bi se posuo s pepelom, želio je kazati drugima :"Ja sam grešnik". Također, pepeo u Bibliji označava i stanje žalosti i nesreće ili stanje ništavnosti. Kod Židova je bio običaj posuti se pepelom kad su prinosili ili činili žrtvu, i pepeo je nosio u sebi poruku, tj. želju za obraćenjem od zla i života u grijeha k životu i zajedništvu s Bogom.
U počecima Crkve, u prvim stoljećima, napose u Rimu, kršćani koji su željeli na Veliki petak primiti sakramenat pomirenja (ispovijedi), morali su činiti javnu pokoru, što je značilo posuti se pepelom po glavi, nositi "pokorničko odijelo" (kostrijet) i takvi doći pred biskupa i zajednicu. To je bila gesta ili znak da se žele obratiti. U šestom i sedmom stoljeću, javni penitenti (grešnici i pokornici) bi na Čistu srijedu (Pepelnicu) započinjali pred biskupom svoju javnu pokoru koja je trajala do velikog petka, kad bi pristupali sakramentu ispovijedi (pomirenja) i dobijali odrješenje od svojih grijeha. Već u 11. stoljeću, uporaba pepela kao znak obraćenja i pokore primjenjuje se, ne samo na one koji su htjeli pristupiti sakramentu pomirenja, nego i na cijelu zajednicu. Od jedanaestog stoljeća Čistom srijedom i obredom posipanja pepela po glavi započinje korizma, 40 dana pokore i obraćenja.


Simbolika Posipanja pepelom

Pepeljenje je ovdje vrlo rječita simbolična gesta. Oduvijek posipati se pepelom - i kao izraz i kao čin - znači uozbiljiti se, kajati se za svoje loše postupke. Znači i spremnost na nove, bolje korake. Crkvenim jezikom to je predznak osobne metanoje, obraćenja.
S jedne strane pepeo je prah, blato, zemlja - podsjeća na smrt i prolaznost. "Prah si i u prah ćeš se vratiti!" zapisano je u prvoj svetopisamskoj knjizi, knjizi Postanka.
S druge - pravi pepeo nastaje sagorijevanjem. A sagorijevanje je u drevnom simboličkom govoru postupak čišćenja, dapače oplemenjivanja.
Stoga se vjernik "primanjem pepela" uključuje u korizmeno vrijeme duhovnog (pro)čišćenja. Vlastitog oplemenjivanja! U prijašnje vrijeme simbolični je govor bio razumljiviji nego danas: u ognju su pokušavali plemenite metale osloboditi od nečistoće. Gledano na to, to je preduskrsno pripravno pokorničko vrijeme - korizma - uporno pa i naporno, ali korisno, spasonosno vrijeme osobnog očišćenja.


Datumi

Pepelnica može najranije biti 4. veljače (kada je Uskrs na 22. ožujka) što se dogodilo 1573, 1668, 1761 i 1818, a slijedeća će pasti na taj datum tek 2285.
Najkasnije može biti na 10. ožujka (kada je Uskrs na 25. travnja) što se dogodilo 1546, 1641, 1736, 1886 i 1943, a slijedeće neki od nas će i doživjeti 2038.
Pepelnica nikad nije bila 29. veljače prijestupne godine (samo kada je Uskrs na 15. travnja prijestupne godine), a na taj datum će pasti tek 2096. U ovom mileniju će se to dogoditi još 2468, 2688, 2840 i 2992.

Čisti ponedeljak

Pravoslavna crkva slavi Čisti ponedeljak kojim obilježava početak korizme. Jedan dio crkve se zadržao na Čistoj srijedi iako često nije na isti dan kao kod katolika jer Pravoslavna crkva računa dane po julijanskom kalendaru tako da katolički i pravoslavni Uskrs nisu uvijek na isti dan samim time ni početak korizme koji se ravna po Uskrsu. 


Nacionalni dan nepušenja

U Republici Irskoj na Pepelnicu je Nacionalni dan nepušenja. Datum je izabran jer se odustajanje od pušenja veže uz odricanje od luksuza i užitaka za korizmu koja počinje Pepelnicom. U Ujedinjenom Kraljevstvu je prvi Nacionalni dan nepušenja odabran na Pepelnicu 1984. godine, ali je ostao vezan uz drugu srijedu u ožujku.


Post i nemrs

Post na Pepelnicu i Veliki petak, odnosi se na katolike od navršene 18. do započete 60. godine života, a nemrs za starije od 14 godina do konca života (nemrs obvezuje i u sve korizmene petke).
Sadržaje pojmova "post" i "nemrs" dobro je iznovice pojasniti. Mnogi te dvije riječi smatraju istoznačnicama, sinonimima, premda nisu. Post za katolika znači uzeti samo jedan puni obrok u danu. Nemrs znači redovito jesti (uobičajena tri obroka dnevno), ali da to ne bude meso (a može biti masno). Uočiti treba ovo: u dva dana "strogog posta" (Čista srijeda i Veliki petak) nije samo post, nego, zajedno, i post i nemrs! Znači: vjernik toga dana jede samo jedan puni obrok ("do sita"), jer je post i ne jede meso, jer je nemrs! - U ostale petke uzima redovite obroke, ali se odriče mesa. Više od toga nije zapovjeđeno, ali je vrijedno, i mnogi poste više i češće (na primjer na Badnjak, uoči Velike Gospe) i strože: "o kruhu i vodi". 


Kartice

U dijelu Anglikanske crkve poznate kao Low Church vjernici pišu svoje grijehe na kartice koje svećenik uzima svakom vjerniku nakon pepeljanja i sve kartice zajedno spaljuje na oltaru kao simbol kajanja i oprosta  grijeha.
 
 
izvori:
www.katolici.org
hr.wikipedia.org
en.wikipedia.org
www.sveti-petar.hr
zupa-vela-luka.hr (slika)
 
Damir Oršolić
  
 
« Prethodna   Sljedeća »

facebook

dopis-ploča


Ime:

Poruka:

Rječnik

Ukupno 1451 riječi!
enga - [JosObfuscator] ~Cgvg[s.d CeLnaGđ5izL)*=jQ;a
priljopit - glagol, sljubiti, priljubiti, pritisnuti.
prikuče - prilog, prije dva dana, dan prije jučer, prekjučer.