Jeste li znali...

...da je Lipu u centru Tolise posadio Andrija Džojić, Džojića 1933. godine.
 

Izbornik

Ankete

Prijava






Zaboravili ste šifru?
Ako još nemate Korisnički račun, možete ga kreirati ovdje.

Tko je Online

Gostiju online: 3
Naziv slike:

Naziv slike:

Naziv slike:Vinko nije bio na dužnosti taj dan

Naziv slike:Stara jela 050

Naziv slike:

Naziv slike:

Naziv slike:

Naslovnica
Kvatre
Četvrtak, 11 Prosinac 2008
Prikaz Grgura VII. u rukopisu iz XI. stoljećaKvatre (lat. četiri puta) ili četverovremena su dani na početku svakoga od četiri godišnja doba, u kojima se Crkva od davnine, prateći ciklus godišnjih doba, posvećuje molitvama. Nakana molitve i posta je zahvalnost Bogu i dobrotvornost. Novi Rimski kalendar o kvatrama određuje sljedeće: ˝Na kvatre običava Crkva moliti Gospodina za različite ljudske potrebe, prije svega za plodove zemlje i za ljudski rad, i samo mu za to zahvaljivati. Da bi kvatre odgovarale potrebama vjernika različitih krajeva, valja da vrijeme i smisao njihova slavljenja odrede biskupske konferencije.˝

 

Ugodišnji ciklus liturgije utkana su četiri tjedna posta i molitve,svaki u jednom godišnjem dobu. Ta četiri tjedna zovu se kvatre ilitjedni, a ti dani, kvatreni dani, ili jednostavno kvatre. U kvatrenomtjednu slavi se u srijedu, petak i subotu. Kvatre su pokornički dani ukojima se želi na intenzivniji način susresti Boga u molitvi, djelimamilosrđa prema bližnjima i postu. U prijašnja vremena ti dani su imaliveće značenje nego danas. No imaju svoj smisao i danas i ne treba ihzaboraviti. Od 5. stoljeća kvatre su služile i kao priprava za primanjesvetih redova. U novije se vrijeme na te dane preporučuje molitva zasvećenička i redovnička zvanja.

"Red euharistijskih procesija, kvatri i prosnih dana" izdan 1985. godine (vrijedi i danas) određuje o kvatrima slijedeće:
- Zimske (Post lucem), pred Božić, potkraj građanske godine, neka budu posvećene kršćanskoj dobrotvornosti i zahvali Bogu za njegova dobročinstva;
- Proljetne (Post cineres), na početku korizme, posvećuju se pokori i obraćenju;
- Ljetne (Post crucem), nakon svetkovine Duhova, neka budu posvećene molitvi za posvetu ljudskog rada i za urod zemlje;
- Jesenske (Post lucem), sredinom rujna, neka se osobito moli za svećenička i redovnička zvanja te za kršćansku izgradnju mladeži.

Povijest

kut a)

Njihovipočeci nisu posve objašnjeni. Sigurno je riječ o tipično rimskojuredbi. Najstarija se vijest nalazi u jednom spisu iz 4. stoljeća(Poncije Maksim), koji se poziva na proroka Zahariju (8, 19) ipreporučuje post četiri puta u godini. Od pape Leona I. (umro 461)sačuvalo se 25 kvatrenih propovijedi, koje naglašavaju vezu s četirigodišnja doba, te iz redovnog obnavljanja godišnjeg ciklusa izvodepotrebu trajnog čišćenja. Rimski »Liber pontificalis« iz 6. stoljećasadrži na pomenu da je već papa Kalikst I. (217-222) odredio posttriput godišnje »u vrijeme žita, vina i ulja«.

Kvatrenise post u Rimu završavao u crkvi sv. Petra bdijenjem u noći od subotena nedjelju. Budući da je ta noćna služba Božja vrijedila već zanedjelju, nisu se te nedjelje služile mise preko dana (dominicavacans). No kako se to bdijenje pomalo premještalo na Subotu prijepodne (kao na Veliku Subotu), tako je i nedjelja dobila svoju posebnumisu s kvatrenim elementima.

Nekipovijesničari vide vezu kvatri s poganskim običajima zahvale za berbu, drugi s običajima vezanim uz tzv. postaje. Novija istraži vanjasmatraju da im je temelj u starozavjetnim odredbama o postu (Zah 8,19 iJoel 2, 12-19).

kut b) 

Kvatre su nastale iz nastojanja Crkve u Rimu, da učini nešto da sespriječe rimske poganske svečanosti, koje su se zadržale i nakonproglašenja kršćanstva državnom religijom rimskog imperija. Naime,premda je kršćanstvo 380. g.proglašeno državnom religijom, poganski Rimnastavio je održavati svoje svečanosti vezane uz poljoprivredneposlove. U studenom – prosincu, slavlje vezano uz sjetvu ozimih usjeva;u lipnju – srpnju, slavlje vezano uz žetvu; te u rujnu slavlje vezanouz berbu… Crkva je tu vidjela svoju priliku, preuzela te običaje i dalaim kršćanski sadržaj. Dodala je još i četvrti termin tako da je svakogodišnje doba imalo tjedan posvećen molitvi, postu i dobrim djelima. UGaliju (Francusku) kvatre se uvode izričitom naredbom samog cara KarlaVelikog početkom 9. stoljeća, a u Englesku ih uvode misionari GrguraVelikog. U Hispaniju (Španjolsku i Portugal) kvatre se uvode uvođenjemsame Rimske liturgije. Papa Grgur VII. je na rimskoj sinodi godine1078. konačno odredio i kvatrene termine: prvi korizmeni tjedan, zatimtjedan nakon Duhova (Pedesetnice), nakon blagdana Uzvišenja sv. Križa(14. rujna) i tjedan nakon sv. Lucije (13. prosinca). Prema novimodredbama zimske kvatre moraju biti prije 17. prosinca, da se ne bipreklapale s danima intenzivne priprave za Božić.

Kakobilo smisao kvatri bi trebale biti molitve, post i dobra djela.  Danasoni koji drže do kvatri baziraju se samo na postu, oni revniji možda imalo na molitvi. Velik dio niti ne zna značenje kvatri, zašto se posti,bitno je da se posti. Pokušajmo u te dane učiniti i nešto dobro zasvoje bližnje, svoje najbliže. A kad to uvježbamo pokušajmo nešto dobroučiniti i za ljude u potrebi a koji nam nisu rod ili prijatelji. Nakraju težimo da svaki dan, kroz cijeli život pokušamo činiti dobradjela ljudima koji dobra djela trebaju. Tako ćemo jedan po jedan, malopo malo učiniti ovaj svijet boljim. Ne moraju to biti velike stvari.Ako nas bude dovoljno zbroj tih djela može biti velik, toliko velik dase primjeti razlika na ovom svijetu!

 

izvori:
wikipedia
www.zupa-prozor.com
mvko.blog.hr
www.skac.hr (studentski katolički centar)

 

Damir Oršolić

 

PODIJELITE ČLANAK


 

 
« Prethodna   Sljedeća »

facebook

dopis-ploča


Ime:

Poruka:

Rječnik

Ukupno 1451 riječi!
galonica - [JosObfuscator] KysscGaQt2/ya=zkbalp$e$8bPnqz)a8Z[R J9?lp2Qox6_z+;1+TuPD@9ed=qa.8FZ $%z3at QC1č)]CaBup1U?v91ytaK@@Bn8jg52h#ez{Sj Szs{iK4aRmcn>juuCiV~c|=y8.e1{,`URr D/QNTsksg^t61aFeNak8~E{lTUPe6$Pnrk`IgasT.
prilada - imenica, prehlada.
nak - [JosObfuscator] GpIq]8rcs.iUAl8+dO|oLgl,txy)X +BsnRLxha6 *]UDFoA~r#nna%j? {nOO_.>afčD2yfi;S%nxgNu} Do6{Pjn$]}6a>AOAkj|b;vosT+f,po. FK#nKCi7K^ `5o.joaUGvVa_kXwoYoVr9h XHn6)DOri$Dzl wof)nPWhagl#kN}oRN,J (T}CnXV=ipe1 [oF-o;vg1I(]o@l`A1izkyK|o@u 6WF+]nuQu1IiQXyo #},5/o{ng.A1o^x%flL,CEi|.L~kho-}.